america-thirst.reismee.nl

Oude bekende

De snelweg 40 West heeft een beroerde reputatie. Gedurende de ruim 400 kilometer dat we deze weg volgen, hebben we wel 20 keer een plek op de vluchtstrook gezien waar ooit een auto is uitgebrand. Wat mij dan weer verbaast, is dat men blijkbaar bij een calamiteit de tegenwoordigheid van geest heeft gehad de auto langs de kant te stallen, eer er naar het uitfikken van het ding kon worden gekeken.

Ja, een beroerde reputatie. Onderweg zie ik iemand bij een auto staan met een bordje ‘Help’. Niet de tegenwoordigheid van geest hebbend op dat moment om in de remmen te schieten bij ruim 100 harde kilometers per uur, schieten we voorbij. En bovendien, heel veel hulp hoef je van mij dan ook weer niet te verwachten. Ik kan niet eens het laatje van het aanrecht van de camper repareren. Sterker nog, het is na mijn interventie helemaal stuk.

Vandaag rijden we van Grand Canyon naar Bakersfield, van Arizona naar Californie, van het bos naar de woestijn. Om 7.30 uur start ik de motor en tijdens het rijden moet ik mijn zicht ondersteunen met de zonneklep. Doe ik dat niet, dan is mijn uitzicht naar links nul. De rit duurt zolang, dat ik aan het einde van de dag weer de klep moet inzetten, nu tegen de dalende zon.

Wanneer we een kilometer of 50 recht naar beneden hebben gereden over de aanrijroute van de Grote Kloof, zie ik een benzinestation dat ons kan helpen aan de nodige inhoud van onze tank. Ook staat er een klein koffietentje van twee bij drie meter naast, waar je omheen kunt rijden. Aan de ene kant kun je bestellen, aan de andere halen. Nu ben ik al aardig bedreven in het sturen met de grote bus, maar deze draaicirker beheerst de Ford niet. Bovendien zeiden ze bij de verhuur in Las Vegas: ‘No drive through,’ dus houden we ons eraan. Ik loop erheen en drink de beste koffie tot nog toe in de US.

De route van de 40 is niet noemenswaardig, anders dan dat het kwik oploopt tot 41 graden Celsius. Erg warm. We rijden dan ook door de Mojavewoestijn, waar de wind uit het zuiden komt die goed warm is. Ook stevig, want de bus staat stevig te schudden op z’n zes banden.

In Kingman eet ik de eerste Big Mac van deze vakantie. Een traktatie om nog lang over na te praten. Doen we niet, we moeten door, door, door.

We hebben vandaag twee opties: rijden tot Barstow, of door naar Bakersfield. Hemelsbreed 140 mijl die je beter maar gehad kunt hebben. Bovendien zie Barstow er erg onaantrekkelijk uit, ondanks de vele treinen die hier elkaar kruisen, het is een spoorhub op de lijn Los Angeles naar...

Door naar Bakersfield dus, een stad waar ik ooit eerder was (augustus 1994, met broer) en waarvan ik me kan herinneren dat het er enorm warm was. In die tijd hadden we ook een auto met airco en we renden van de auto naar het winkelcentrum om boodschappen te doen (ook airco) en terug. Ik verwacht dat ik 23 jaar later precies hetzelfde ga doen als we morgen de koelkast weer gaan vullen.

Op weg naar Bakersfield moeten we een pas over; de Tehachapi pass, daar ligt het gelijknamige stadje. Nu ken ik mensen in Den Haag die klagen over een windmolen langs de A4 die licht geeft en zwiepgeluiden maakt en de horizon vervuilt. Welnu, ik heb goed nieuws: in Tehachapi hebben ze er iets meer staan. Om precies te zijn 4.731 stuks. Dat zijn dus een kleine vijfduizend windmolen.

Om de Don Quichote in mij niet wakker te maken, rijden we snel door.

De pas op is geen probleem, de pas af is een ander verhaal. We moeten namelijk afdalen tot ongeveer zeeniveau en Amerikanen gaan de berg af alsof het niks is, bochten, stijlheid, maakt ze niks uit: gas!

En wij maar meegassen. De tank is al weer bijna leeg, dus morgen mogen we nieuw halen. Maar eerst een nachtje slapen op een plek die toevallig is gevonden. Soms moet je mazzel hebben. We zijn de stad nog niet binnen en we hebben tegen elkaar nog niet gezegd dat het fijn zou zijn als we toevallig een RV Park zouden zien, of langs afslag 191 ligt er eentje. En wat voor eentje. Wel 500 plaatsen, waarvan er een stuk of 15 bezet zijn.

Plek zat, zwembad voor ons, morgen naar Sequiapark.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!